Integration of Digital Media in English Learning to Increase Active Participation of High School Students

Authors

  • Kadek Agina Purwanita Universitas Pendidikan Ganesha

Keywords:

Digital Media, English Language Learning, Student Participation

Abstract

This study aims to describe how digital media integration can increase the active participation of senior high school students in English learning in Bali Province. This study uses a descriptive qualitative approach based on literature studies, with data sources in the form of relevant national and international journals in the last five years. The results of the study indicate that digital media such as interactive videos, mobile learning applications, and learning management platforms are able to create more interesting and collaborative learning spaces. Active student participation is still low due to limited teacher skills in designing digital learning and lack of support for school infrastructure and policies. Digital media integration becomes effective when combined with flipped classroom strategies, technology-based collaborative projects, and ongoing formative assessments. Thus, digital media has great potential to encourage student engagement cognitively, affectively, and behaviorally when integrated with pedagogical designs that are contextual and adaptive to the learning culture of students in Bali.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amini, A., Manangsang, A., Wahyudin, A., & Susanti, E. (2023). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan partisipasi aktif siswa kelas XI SMA Negeri 1 Palembang pada mata pelajaran PPKn. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 6136-6145.’

Agustina, I. Y., Sarmita, I. M., & Citra, I. P. A. (2024). Efektivitas Pembelajaran Melalui Digital Learning System Berbasis Ipad Class Pada Proses Pembelajaran Mata Pelajaran Geografi Di Sma Harapan Mulia. Jurnal Pendidikan Geografi Undiksha, 12(1), 140-148.

Agung, I. G. A. M., Skolastika, I. M. P., & Widiantara, D. S. M. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Bagi Siswa SMA dan SMK Melalui Program “Mengabdi Padamu Negeri”. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 6(4), 3064-3075.

Ameliya, W., & Indriani, R. (2024). Edukasi Penggunaan Media Sosial Dalam Pembelajaran Bahasa: Strategi Efektif Untuk Guru Dan Siswa. Jurnal Pengabdian Kolaborasi dan Inovasi IPTEKS, 2(5), 1525-1539.

Artiniasih, N. W., & Wedayanthi, L. M. D. (2024). Analisis Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Kelas XI E SMA N 2 Bangli. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(4), 41-52.

Ariana, I. G. G. (2022). Meningkatkan Aktivitas Belajar IPA Pasca Pandemi dengan Model Pembelajaran CLIS pada Siswa Kelas V SD. Journal of Education Action Research, 6(1), 87-94.

Bito, N., & Masaong, A. K. (2023). Peran media pembelajaran matematika sebagai teknologi dan solusi dalam pendidikan di era digitalisasi dan disruption. Jambura Journal of Mathematics Education, 4(1), 88-97.

Candra, K. D. P., Maharani, P. D., Subakthiasih, P., & Miarta, I. M. A. L. (2021). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi. Madaniya, 2(3), 302-312.

Dewi, I. G. A. B. Y., Arna, I. M. A. S., & Markandeya, B. (2024). Analisis Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas V Sd Negeri 4 Ubung Kaja Tahun 2023. In Prosiding Seminar Pendidikan (p. 121).

Fahlevi, M. R. (2022). Kajian project based blended learning sebagai model pembelajaran pasca pandemi dan bentuk implementasi kurikulum merdeka. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 5(2), 230-249.

Fauzi, I., & Suryadi, D. (2020). Didactical design research untuk mengembangkan kompetensi pedagogik guru di sekolah dasar. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 58-68.

Firmansyah, H. (2024). Penggunaan media pembelajaran digital untuk meningkatkan minat belajar sejarah di sekolah menengah atas. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(2), 541-548.

Fitria, E. (2021). Analisis pemanfaatan media online pada pembelajaran daring fisika terhadap motivasi belajar siswa. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media e-ISSN, 2746, 3583.

Gustiayulita, V., Sundari, H., & Fahrina, I. (2024, December). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Pada Materi Asking And Giving Opinion Melalui Model PBL (Problem Based Learning) Di Kelas XI Kesehatan 2 SMAIT Darul Qur'An. In SINASIS (Seminar Nasional Sains) (Vol. 5, No. 1).

Gunada, I. W. S. (2022). YouTube: Media Efektif Pembelajaran Hibrida Pasca Pandemi di Sekolah Pelosok di Bali. Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Daring Guru-Guru di Indonesia, 41-55.

Hanik, E. U. (2020). Self-directed learning berbasis literasi digital pada masa pandemi covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(1), 183.

Hakim, M. N., & Abidin, A. A. (2024). Platform merdeka mengajar: Integrasi teknologi dalam pendidikan vokasi dan pengembangan guru. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 68-82.

Husda, R. A., Ilmiana, D. A. R., & Arifin, M. B. (2025). Peran Lingkungan Belajar dalam Mengatasi Problematika Pendidikan Bahasa Indonesia. JIM: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 1(2), 86-94

Jaya, I. K. A., & Arsini, N. W. (2022). Efektivitas Pembelajaran Online Menggunakan Google Classroom Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Agama Hindu. JAPAM (Jurnal Pendidikan Agama), 2(01), 34-45.

Ketaren, M. A., Siregar, D. P., Alif, S. Z., & Nainggolan, M. C. (2025). Analisis Kompetensi Profesional Guru Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif: Studi Literatur Pada Pendidikan Dasar. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(6), 10787-10792.

Maharani, N. P. D., & Sueca, I. N. (2024). Efektivitas Lkpd Berbantuan Quizizz Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Smk Negeri 4 Bangli. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(2), 1270-1279.

Maryono, M., & Budiono, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Membaca dan Menulis Berbasis Mobile Learning Sebagai Alternatif Belajar Mandiri Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4281-4291.

Marzuqi, B. M., & Ahid, N. (2023). Perkembangan kurikulum pendidikan di indonesia: prinsip dan faktor yang mempengaruhi. JoIEM (Journal of Islamic Education Management), 4(2), 99-116.

Mursyidah, D., & Saputra, E. R. (2022). Aplikasi berbasis augmented reality sebagai upaya pengenalan bangun ruang bagi siswa sekolah dasar. Tunas Nusantara, 4(1), 427-433.

Male, H., Tugelida, N. B. C., Joseph, J. E., Samuel, R. A. A., Sabrina, D., & Bao, J. M. (2025). Optimalisasi Pembelajaran Bahasa Inggris Dengan Canva Dan Quizizz: Pengabdian Kepada Masyarakat Di Smpk Taruna Harapan Bangsa-Jakarta. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Widya Mahadi, 5(2), 86-98.

Mustopa, M., Isnaini, M., & Abdurrahmansyah, A. (2024). Peran media pembelajaran inovatif dalam pembentukan karakter melalui pendidikan agama Islam di era digital. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), 28-36.

Nasution, R., & Uqba, M. S. S. (2024). Preparing for tomorrow’s challenge: Tren teknologi & media dalam pendidikan masa depan. KIRANA: Social Science Journal, 1(2), 76-86.

Nurhidayat, E., Herdiawan, R. D., & Rofi’i, A. (2022). Pelatihan Peningkatan Literasi Digital Guru Dalam Mengintegrasikan Teknologi di SMP Al-Washilah Panguragan Kabupaten Cirebon. Papanda Journal of Community Service, 1(1), 27-31.

Nurjanah, Q., & Gustiana, E. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Emaze Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 12(1), 227-242.

Nuralan, S. (2022). Implementasi Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013 Dalam Meningkatkan Partisipasi Aktif Siswa Sdn 1 Buga. Tolis Ilmiah: Jurnal Penelitian, 4(1).

Permana, B. S., Hazizah, L. A., & Herlambang, Y. T. (2024). Teknologi pendidikan: efektivitas penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi di era digitalisasi. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 4(1), 19-28.

Purnami, I. A. P., Wisnu, I. W. G., & Adnyani, N. K. S. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Aplikasi Educandy dalam Menunjang Proses Pembelajaran Bahasa Bali. Jurnal Komunikasi Hukum (JKH), 9(1), 540-551.

Puspitasari, M. L., & Syafitri, D. A. R. (2025). Konsep Dan Teori Dasar Pendidikan Serta Transformasinya Di Era Digital. STUDIA ULUMINA: Jurnal Kajian Pendidikan, 2(1), 97-114.

Pramayanti, N. P. S. (2022). Model Pembelajaran Probing-Promting Berbantu Youtube Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Pada Materi Teks Khusus Dalam Bentuk Surat Pribadi Bagi Siswa Kelas XI MIPA 5 Semester II SMA Negeri 3 Denpasar Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Nalar: Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 189-201.

Rahmadani, S. (2024). Strategi pembelajaran pendidikan agama Islam di era digital: Tinjauan literatur kualitatif. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(6).

Rahmawati, I. N. I., Uliya, N. M., & Susilawati, S. (2024). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar: Studi Literatur. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 7(2), 311-323.

Renaldi, M. (2024). Potensi Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Ips Pada Siswa Kelas VIII Smp Negeri 2 Kota Parepare (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Salsabila, T., Nafilah, N., Patangga, F., Zulfa, S., & Listyaningsih, N. (2024). Literature review: Efektivitas Penggunaan Aplikasi Duolingo Terhadap Motivasi Belajar bahasa inggris. Jurnal Empati, 13(4), 302-312.

Santrock, J. W. (2017). Educational psychology (6th ed.). McGraw-Hill Education.

Sari, R. K., & Nurani, S. (2021). Quizizz Atau Kahoot, Gamifikasi Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan (JURDIKBUD), 1(3), 78-86.

Setiawan, M. A., Qamariah, Z., & Wahyuni, N. (2024). Penggunaan Aplikasi YouTube sebagai Sarana Penyampaian Materi Pembelajaran Bahasa Inggris di SMA NU Palangka Raya. Jurnal Pengabdian Sosial, 2(2), 2811-2816.

Soro, S. H., Suherman, M., Apiyanti, P. D., & Budiman, D. (2024). Perencanaan Pembelajaran Berbasis Media Teknologi Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Bahasa Inggris (Studi Kasus Siswa Level 3 Rumah Belajar Edukita Kota Bandung). EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 2289-2296.

Suradika, A., Gunadi, A. A., & Jaya, S. A. (2020, October). Penggunaan YouTube sebagai media pembelajaran jarak jauh pada kelas III sekolah dasar islam An-Nizomiyah. In Prosiding seminar nasional penelitian LPPM UMJ (Vol. 2020).

Susilo, A. A., & Sofiarini, A. (2020). Peran guru sejarah dalam pemanfaatan inovasi media pembelajaran. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 4(2), 79-93.

Suryani, Y. (2024). E-LKM Berbasis PJBL Terintegrasi Etno-STEM pada Materi IPA dalam Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan pada Mahasiswa. Harmoni Media Dan Metode Dalam Pembelajaran IPA, 99.

Upa, R., Patang, H., & Rosmiati, R. (2024). Peningkatan Kompetensi Guru dalam Penerapan Pembelajaran Diferensiasi Berbasis Digital Melalui Kegiatan Lesson Study. To Maega: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(3), 624-633.

Wahyuniyati, A. (2021). Penerapan Pembelajaran Daring Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas X Mipa 8 Sma Negeri 7 Denpasar Tahun Pelajaran 2020/2021. Widyadari, 22(1), 290-302.

Wika, M. (2025). Antara Komitmen dan Realita: Studi Kualitatif Terhadap Kebijakan Pemerataan Pendidikan di Wilayah Terpencil Merauke. RIGGS: Journal of Artificial Intelligence and Digital Business, 4(1), 89-96.

Yanti, N. W. M. J., & Wedayanthi, L. M. D. (2024). Analisis Pemanfaatan Platfrom Digital dalam Pembelajaran Bahasa Inggsis di SMA N 2 Bangli. Sintaksis: Publikasi Para Ahli Bahasa Dan Sastra Inggris, 2(6), 42-49.

Yulianti, P., Ilham, I., Bafadal, M. F., Rahmaniah, R., Ismail, H., & Hudri, M. (2024, August). Pengaruh Meningkatnya Keterampilan Berbicara dalam Platform Digital dan Pembelajaran diruang Kelas. In Seminar Nasional Paedagoria (Vol. 4, No. 1, pp. 72-84).

Yunitasari, I., & Hardini, A. T. A. (2021). Penerapan Model PBL untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 5(4), 1700-1708.

Yusuf, M. (2025). Flipped Classroom: Revolusi Pengajaran dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 4(1), 27-44.

Zahra, J., & Bahfen, M. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas VII MTs Muhammadiyah Butuh melalui Media Power Point. SEMNASFIP.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Purwanita, K. A. (2024). Integration of Digital Media in English Learning to Increase Active Participation of High School Students. Journal of Educational Study, 4(2), 127–136. Retrieved from https://jurnal.stkipahsingaraja.ac.id/index.php/joes/article/view/985

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.